Bok og filmanmeldelser uke 5

Saras Nøkkel:

Saras Nøkkel er en veldig fin og trist bok. Boken handler om en journalist som heter Julia som får i oppdrag om og skrive om den kjente jøde ariestasjonen ved navn Vel`d`Hiv. Der for hun høre historien om jente navn Sara som opplevde alt dette. Julia kommer inn i Saras skrekkelig og triste historie. Dette rammer livet hennes og mange rundt henne. Julia begynner og føle at hun kjenner Sara og prøver og oppspore henne.

Saras skrekkelige historie begynner med arrestasjonen. Sara er liten og redd, hun har en lillebror på 4 som er enda reddere. Sara er redd for lillebroren, og prøver og være en beskyttende søster. Dette gjennomfører hun med at hun gjemmer lillebroren i et skap og sier hun snart skal komme tilbake. Etter dette begynner redselen i Sara og vokse og det alt dette tar henne lenger og lenger fra broren.  Jeg syntes dette er den beste boken jeg har lest på lenge. Og den treffer meg virkelig. Jeg gir den en 6.

Lion:

Denne filmen var virkelig bra. Den traff meg med glede og tristhet. Filmen handler om en gutt far India som kommer bort fra familien hans når han er veldig liten. Han blir oppvokst i et annet hjem resten av barndommen. I denne filmen ser vi kjærlighet, glede og menneskelig svakhet. Vi følger livet hans før han blir borte og etter. Men når han blir større begynner han og bli interessert i hvor han kommer fra og hvordan familien hans må ha det. Vi får en dyp reise inn i livet hans og hvordan hundre tusen andre barn har det. Denne filmen er basert på en ekte historie og man blir virkelig inspirert til og hjelpe andre. Jeg elska virkelig denne filmen men den kan være litt uforståelig noen steder. Men jeg gir denne filmen en helt klar 5

Solveig Og Eline 8F